• Ambit Assessor
  • Ambit Assessor
  • Ambit Assessor
  • Ambit Assessor



Fiscal, 09/10/26

Nous terminis per a VeriFactu i la factura electrònica.


 

Com recordareu, l'entrada en aplicació de les noves obligacions relatives als sistemes informàtics de facturació (SIF / VERI*FACTU), inicialment prevista per al 2026, va ser ajornada un any.

El 5 doctubre sha publicat lOrdre HAC/1028/2026, reglament que estableix els terminis per a la implantació de la factura electrònica obligatòria. Coincidint amb aquesta publicació, i amb l'objectiu d'alinear els dos calendaris, Hisenda ha anunciat un nou ajornament de les obligacions relatives als SIF / VERI*FACTU, l'aplicació dels quals es posposarà fins a l'octubre del 2028.

A continuació, els resumim com queda el nou calendari i les dates principals que hauran de tenir en compte.

Quan serà obligatòria la factura electrònica?

Amb l'entrada en vigor de l'Ordre HAC/1028/2026, la factura electrònica obligatòria B2B és aplicable a partir del 6 d'octubre del 2027 per a empresaris i professionals el volum d'operacions dels quals de l'any anterior superi els 8 milions d'euros, i del 6 d'octubre del 2028 per a la resta.

A partir d'aquestes dates, les empreses i els professionals hauran d'emetre i rebre electrònicament les factures corresponents a les seves operacions B2B, és a dir, les realitzades entre empresaris i professionals. Aquesta obligació no afecta les factures emeses a clients particulars o consumidors finals (B2C).

Ja no n'hi haurà prou amb generar una factura a Word, Excel o PDF i enviar-la per correu electrònic. La factura s'haurà d'emetre en un format electrònic estructurat i transmetre's mitjançant una plataforma privada de facturació electrònica o mitjançant la solució pública i gratuïta que posarà a disposició l'Agència Tributària.

Les factures simplificades (com els tiquets) queden, amb caràcter general, fora d'aquesta obligació, llevat de determinats casos en què inclouen les dades identificatives del destinatari i permeten exercir determinats drets fiscals.

El nou sistema estableix, a més, obligacions de comunicar determinats estats de la factura, com la seva acceptació o rebuig i el pagament efectiu, incloent-hi les dates corresponents. Aquesta informació s'ha de comunicar, amb caràcter general, en un termini màxim de quatre dies naturals, exclosos els dissabtes, els diumenges i els festius nacionals, des que es produeixi l'estat corresponent.

Durant els primers dotze mesos d'aplicació de l'obligació, els empresaris i professionals el volum d'operacions dels quals hagi superat els 8 milions d'euros han d'acompanyar les factures electròniques que emetin d'un document en format PDF que n'asseguri llegibilitat, llevat que el destinatari accepti voluntària i expressament rebre-les en el format original.

I què passa amb VERI*FACTU?

D'acord amb el nou calendari anunciat, l'aplicació de les obligacions relatives a SIF/VERI*FACTU es posposarà fins a l'octubre del 2028. A partir d'aquesta data, els sistemes informàtics de facturació podran operar sota dues modalitats:

  • VERI*FACTU: els registres de facturació es remeten automàticament a l'Agència Tributària. Les factures incorporaran la menció “VERI*FACTU” o “Factura verificable a la seu electrònica de l'AEAT”.
  • NO VERI*FACTU: els registres no es remeten automàticament a l'Agència Tributària, per la qual cosa el sistema haurà de complir requisits addicionals per garantir-ne la integritat, la traçabilitat i la conservació, entre ells la signatura electrònica dels registres i la porta d'un Registre d'Esdeveniments.

Les factures emeses mitjançant aquests sistemes incorporaran un codi QR. No obstant això, en el cas de les factures electròniques, no caldrà incloure la representació gràfica del codi QR, que es podrà substituir pel contingut.

Tots els programes han d'estar certificats i acompanyats d'una declaració responsable emesa pel fabricant.

No obstant això, determinats empresaris i professionals quedaran fora d'aquesta obligació, entre ells:

  • Els acollits al Subministrament Immediat d'Informació (SII).
  • Els qui facturin de forma manual mitjançant talonaris en paper, sense utilitzar un sistema informàtic de facturació.
  • Els qui utilitzin Word o Excel únicament per introduir les dades de les factures, expedir-les, imprimir-les i conservar-les, sense fer mitjançant aquestes eines altres processos de facturació.
  • Les entitats totalment exemptes de limpost sobre societats.
  • Les empreses respecte de les operacions realitzades des d'establiments permanents situats a l'estranger, sense que aquesta exclusió arribi a la resta de les operacions.

Què cal fer ara?

El calendari nou proporciona més temps per adaptar els sistemes i procediments de facturació. No obstant això, recomanem comprovar que el programa de facturació utilitzat podrà adaptar-se tant a la factura electrònica B2B com als requisits de SIF/VERI*FACTU, i sol·licitar la declaració responsable emesa pel fabricant.

 

Podeu posar-vos en contacte amb aquest despatx professional per a qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir al respecte.

Una cordial salutació,

Tens cap dubte sobre aquest tema?

El nostre equip d'assessors experts us ajudarà a resoldre qualsevol problema relacionat amb els nostres serveis.

Contactar ara

MGI Àmbit

Barcelona
Rbla Catalunya, 98 5è 2a
08008. Barcelona

Olesa de Montserrat
Mallorca, 11-13
08640. Olesa de Montserrat

T +34 933 233 100
ambit@ambitassessor.com

By Cienpies
assessoria juridicofinancera logo2

MGI Worldwide és un network of independent audit, tax, accounting and consulting firms. MGI Worldwide no provide any serveis i els membres firms no són international partnership. El seu membre firm és la separació d'entitats i les altres MGI. For more information visit www.mgiworld.com/legal.


Youtube Ambit  Linkedin Ambit  Twitter Ambit