
Una via per compartir costos entre empresaris o professionals independents
La Comunitat de Despeses és aquella relació contractual per la qual diversos empresaris o professionals, que actuen amb independència i autonomia, acorden compartir determinats costos.
Es tracta d'una figura habitual entre professionals que busquen sinergies amb altres col·legues de professió i comparteixen despatx, però també es pot donar entre start-ups o altres empreses, com una forma d'economitzar.
No es tracta, doncs, de la constitució de cap entitat amb personalitat jurídica pròpia. El negoci és titularitat dels membres de la Comunitat, que són els que exerceixen lactivitat. Aquesta es converteix, simplement, en un vehicle per a la finalitat assenyalada.
Creació
L'existència d'aquesta Comunitat es pot provar per qualsevol mitjà de prova i adoptar formes jurídiques diferents. En qualsevol cas, és convenient firmar un contracte que arreplegue les seues variables fonamentals (denominació, identitat dels membres, finalitat, grau de participació en els costos, durada, extinció,…).
A continuació, s'ha de sol·licitar un NIF i comunicar a Hisenda, mitjançant el model 036, les obligacions fiscals que ha de complir.
Quines obligacions fiscals tenen?
Si bé les comunitats de despeses no constitueixen, com a tals, una entitat jurídica independent dels seus membres, però sí que es poden considerar subjectes passius a efectes tributaris.
a) En l'àmbit de l' impost sobre la renda de les persones físiques:
A diferència del que succeiria amb una Comunitat de Béns pròpiament dita, no és una entitat en règim d'atribució de rendes. Tal com referíem, no estem en presència d'una entitat que desenvolupi una activitat com a tal, sinó que es tracta de diferents contribuents que fan la seva activitat de manera autònoma i que es limiten, únicament, a sufragar unes despeses que tenen en comú.
D'aquesta manera, els ingressos obtinguts per cadascun dels membres correspondran i han de ser declarats directament per ells.
Pel que fa a les despeses, en la determinació del rendiment net de l'activitat de cadascun dels membres aquests s'han d' imputar, tant les despeses que sufraguin totalment, com la part proporcional de les despeses comunes que els corresponguin en base a la seva participació a la Comunitat, sempre en la mesura que tinguin la consideració de deduïbles.
Tal com assenyala la CV DGT 2093/11, caldrà provar que les despeses comunes efectivament són tals i que són sufragades en el percentatge pactat per cadascun dels socis. Això s'haurà de constatar a través de qualsevol mitjà de prova admès en dret (art. 106 LGT).
Les obligacions comptables, registrals i dinformació als efectes daquest impost correspondran, doncs, individualment, a cadascun dels contribuents que desenvolupen lactivitat.
Cal matisar, però, que la Comunitat de despeses sí que haurà de practicar retenció de totes aquelles rendes que satisfaci directament i que estiguin sotmeses a retenció o ingressos a compte, la qual cosa haurà de ser tingut en compte a l'hora de comunicar les obligacions censals i presentar les declaracions tributàries corresponents.
b) En l'àmbit de l'impost sobre el valor afegit:
El funcionament d'una Comunitat de Despeses implica la contractació de béns i serveis, en nom propi, per repartir aquestes despeses entre els seus membres en la proporció prèviament pactada. Aquesta activitat de repercussió de despeses es considera subjecta a l'impost sobre el valor afegit, i s'interpreten a aquests efectes com una prestació de serveis, en nom propi, als seus socis.
Així doncs, l'entitat haurà d'emetre IVA, es considerarà subjecte passiu del mateix i haurà de complir amb totes les obligacions derivades aquesta condició contingudes a l' article 164 de la Llei 37/1992, entre elles les declaracions censals d'inici, modificació i cessament, l'obtenció de NIF, l'emissió de factures corresponents, Llibres registre d'IVA suport.
Per la seva banda, els membres de la Comunitat han de complir, igualment, les obligacions derivades de la seva condició de subjecte passiu independent.
c) En l'àmbit de l'impost sobre activitats econòmiques:
Als efectes d'aquest impost, es considera que la Comunitat no realitza cap activitat econòmica, per la qual cosa no cal donar-la d'alta a efectes d'IAE.
Si necessiteu la nostra ajuda per obtenir més informació o teniu qualsevol dubte al respecte, si us plau, poseu-vos en contacte amb nosaltres a través del nostre correu electrònic, ambit@ambitassessor.com o bé a les nostres oficines.
Tens cap dubte sobre aquest tema?
El nostre equip d'assessors experts us ajudarà a resoldre qualsevol problema relacionat amb els nostres serveis.
Contactar ara
Llicenciat en Dret i Màster en Direcció Fiscal i Financera de l'Empresa per la Universitat de Barcelona, també compta amb el Postgrau en Dret de Noves Tecnologies d'ESADE. És especialista en dret fiscal i mercantil societari.
Abans de la seva incorporació de com a gerent d'Àmbit Assessor el 1999, va treballar com a responsable del departament Fiscal-Contable del bufet Busquets Terradellas.
Durant anys va compaginar el treball amb la docència, com a professor d'Hisenda Pública i Dret Fiscal de la Universitat Oberta de Catalunya.
Últimes entrades de Marc Ivars Iglesias
(veure tot)
Relacionat